Przeprowadzę cię na drugi brzeg, czyli narodziny jako źródło siły

utworzone przez | cze 25, 2023 | Recenzja, Spiżarnia mola

Kojący wpływ opowieści na traumy jest znany chyba od zawsze. Trudy codzienności zaklęte są w baśniach i mitach ludów na całym świecie. Starożytna historia o Demeter i Korze to nie tyle przekaz tłumaczący powstanie pór roku, co opowieść o stracie. Średniowieczny Lament świętokrzyski wydobywa z historii o Jezusie rozpacz Maryi, trudną do pogodzenia. Mit o Dedalu i Ikarze również jest powszechnie znany. Opowieści te pozwalają oswoić się z największymi zgryzotami człowieka. Reportaż Justyny Dąbrowskiej ma podobne zadanie. Przeprowadzę cię na drugi brzeg. Rozmowy o porodzie, traumie i ukojeniu między innymi ma dać kobietom moc i siłę do zmierzenia się z ranami zadanymi przez innych ludzi czy los.

Tragedie często pozostają w cieniu. Stają się niewidzialne albo widzialne zbyt dobrze, dla obserwatorów są nie do zniesienia. Rodzą poczucie winy i wstyd. Stoją w kontraście do euforycznej radości szczęśliwych narodzin, kiedy wszystkie marzenia się spełniają: zdrowe i spokojne, radosne dziecko, miłość do niego od pierwszego wejrzenia, poród bez komplikacji i szybkie dojście do siebie przez kobietę, dzielenie trudów rodzicielstwa na dwoje, troje i całą wioskę. 

W słodkim, ikonicznym obrazie przyjścia na świat i radości z rodzicielstwa powstają rysy. Coraz więcej przestrzeni w publicznym dyskursie znajduje się na narrację o tym, że nie zawsze cieszenie się potomkiem przychodzi z łatwością, akceptacja nowej roli potrafi być prawdziwą męką, a fizyczny i psychiczny ból mogą być nie do zniesienia.

Pierwsza część książki znanej psychoterapeutki to zebrane opowieści różnych kobiet o ich traumach i problemach związanych z porodem: o depresji poporodowej, poniżającym traktowaniu przez personel czy rodzinę, wszechobecnym gaslightingu i dehumanizacji, przemocy i nieuzasadnionych interwencjach medycznych. Chociaż każda historia jest inna, zaskakująco wiele mają wspólnego. Macierzyństwo rodzi się w niesprzyjających warunkach. Zapoznanie się z tą częścią reportażu rodzi wewnętrzną niezgodę, wolę buntu przeciw zastanej rzeczywistości. Czy naprawdę musi tak być? To pytanie czytelnik może sobie zadawać co chwilę. Z opowieści wyczytać można, jak wielki wpływ na kobiety mają przebyte traumy, jak trudno im się z nich pozbierać nawet po upływie lat, zwłaszcza gdy już wcześniej w życiu miały niezabliźnione rany.

Druga część poświęcona jest znalezieniu odpowiednich słów do opisania wcześniej opowiedzianych traum. Zdefiniowanie ich, zaistnienie w języku, znalezienie odpowiednich słów i wyrażeń pomaga zbudować most między ludźmi i obronić się przed cierpieniem. 

Rozmowy z kobietami zajmującymi się zawodowo porodem, czyli trzecia część książki, niesie nadzieję na zmianę. Przewodniczki, jak nazwała je autorka, dzielą się swoim niezwykłym doświadczeniem. Często działają niestandardowo (przynajmniej jak na polskie warunki), na przykład pomagają rodzić w domach. 

Reportaż Justyny Dąbrowskiej to nie tylko pomoc dla pokrzywdzonych kobiet, to też analiza problemów systemowych. Skupiająca się na emocjach, ale pokazująca, że w tym przypadku dbanie o pozytywne odczucia stanowi siłę, która rozwiąże część utrudnień (według najnowszej wiedzy komfort rodzącej kobiety ma ogromny wpływ na przebieg porodu: poczucie bezpieczeństwa usprawnia ten proces, a zagrożenia opóźnia, co może prowadzić do komplikacji). To też reportaż o tym, jak system potrafi pozbawić indywidualności, gdy człowiek staje się trybikiem w (nie)sprawnie działającej maszynie – dotyczy to zarówno pacjentek, jak i pracowników medycznych – i jakie niesie to konsekwencje.

Dzięki wnikliwemu przyjrzeniu się wielu aspektom porodów czytelnik dostaje do rąk książkę, która pozwala inaczej spojrzeć na narodziny nie tylko dziecka, ale także roli matki. Dostrzec na nowo piękno natury tego wydarzenia, a także posmakować grozy, jaką niesie współcześnie (między innymi poprzez zbytnią medykalizację). Warto dodać, że chociaż temat jest trudny i raczej mało tutaj radości i prostego szczęścia, to nie sposób się oderwać od książki. Autorka jest wybitną słuchaczką, a Przeprowadzę cię na drugi brzeg – lekcją empatii.

Wydawnictwu serdecznie dziękujemy za przesłanie egzemplarza recenzenckiego, dzięki czemu mieliśmy przyjemność przeczytania tego tytułu ❤️

1 komentarz

  1. Bardzo dziękuję za tę wnikliwą recenzję i wspaniałe odczytanie. Pozdrawiam. Justyna Dąbrowska

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najciekawsze premiery książkowe września, część druga

Część pierwszaSzybko, coraz szybciej. Jak postęp technologiczny zostawia nas w tyle i co możemy z tym zrobić, Azeem AzharPytanie, czy (lub: jak szybko) sztuczna inteligencja przejmie kontrolę nad naszą cywilizacją, coraz częściej na poważnie zaprząta nam głowy. Oto...

Najciekawsze premiery książkowe września, część pierwsza

Wydawnictwa powoli wracają z wakacji. Niektóre przygotowały cały stos interesujących tytułów. Wrzesień w ogóle przyniesie nam wiele ciekawych nowości. Ale spieszmy się czytać, bo tak szybko przychodzą! W kolejnym miesiącu premier będzie więcej niż grzybów po deszczu....

Marsz, czyli o największych demonstracjach w PRL

30 lipca 1981 roku w Polsce Ludowej odbyły się tak zwane marsze głodowe. Był to wyraz sprzeciwu społeczeństwa na politykę władz komunistycznych. W kraju brakowało żywności oraz produktów pierwszej potrzeby. Wprowadzono system kartkowy, który nie polepszył egzystencji...

Cudotwórca, czyli gdy religia przyprawia o dreszcze grozy

Cudotwórca jest projektem André Oliveira, który zaprosił siedmiu utalentowanych portugalskich rysowników komiksowych, by połączyli swe siły i stworzyli jedno wspólne dzieło. Tymi rysownikami są: Jorge Coelho, André Caetano, Filipe Andrade, Nuno Plati, Ricardo Cabral,...

Kosmos, czyli alternatywna historia pierwszego lądowania na Księżycu

20 lipca 1969 roku Neil Armstrong jako pierwszy człowiek postawił stopę na Księżycu. Było to jedno z szczytowych osiągnięć ludzkości i otwarcie furtki na podbój kosmosu w przyszłości. A co by było, gdyby się okazało, że Armstrong nie był pierwszy i wyprzedzili go...

Twarz, czyli między ekstrawagancją a kanonem

Twarz jest komiksem Petera Milligana oraz Duncana Fegredo, wydanym pierwotnie przez DC Vertigo (w Polsce przez timof comics). Mimo, że od premiery minęło prawie 30 lat (pierwotnie został wydany w 1995 roku) to komiks nic nie stracił na swojej aktualności. Dlaczego?...

Izuna, czyli powrót do świata Szkarłatnych Obłoków

Pod koniec lipca wydawnictwo Lost in Time wydaje Izunę autorstwa Saverio Tenuty oraz osób, które zaprosił do współpracy, czyli scenarzystę Bruno Letizia oraz rysowniczkę Caritę Lupattelli. Niestety kilka dni po premierze tego tomu w Polsce, 3 sierpnia, w wieku 54 w...

IHS. In Hollandia Suburbia, czyli katastrofa albo nadzieja

IHS. In Hollandia Suburbia Guido van Driel jest komiksem opowiadającym o dochodzeniu Harry’ego Kleijna. Dotyczy śmierci młodego członka kapeli IHS w małym miasteczku. Jak to zwykle bywa w opowieściach: skrywającym swoje tajemnice. Zaciekawieni? To zapraszamy do...

Poszukiwacze z Drzewoświata, czyli przepięknie i archetypicznie

Poszukiwacze z Drzewoświata to komiksowa adaptacja książki Laurenta Geneforta. Za to dzieło, wydane przez wydawnictwo Lost in Time, odpowiada sam autor oryginału oraz Alexandre Rostorcelli. Jak wypada kolejny frankofon z katalogu tego wydawnictwa? Zapraszamy do...

Lekcje aktorstwa, czyli niepokojący komiks o kondycji współczesnego człowieka

Nick Drnaso powraca z nowym komiksem! Tym razem Drnaso opowiada o grupce ludzi, chcących oderwać się od szarej rzeczywistości za pomocą lekcji aktorstwa. Każdy z nich ma swoje własne problemy oraz demony, które wychodzą na światło dzienne podczas nauk.Autor stworzył...
Share This