Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika Stephena Kinga, czyli poradnik z autobiografią w tle

utworzone przez | lis 23, 2022 | Spiżarnia mola

Nie musisz mieć aspiracji pisarskich, żeby sięgnąć po tę książkę. Nie musisz być nawet miłośnikiem twórczości Kinga. Wystarczy, że interesuje Cię zagadnienie kreatywności, jej mechanika (subiektywnie pojęta, rzecz jasna), lub po prostu zastanawiasz się: kim jest człowiek, który rozbił literacki bank? (Ponad 350 mln sprzedanych egzemplarzy).

Oczywiście telepatią. Zabawne, prawda? Od lat ludzie spierali się, czy istnieje coś takiego, goście spierali się, czy istnieje coś takiego, goście tacy jak J.B. Rhine wytężali mózgownice, próbując stworzyć naukowe testy mające udowodnić jej istnienie, a my mieliśmy ją cały czas przed oczami, niczym skradziony list pana Poego. Wszystkie dziedziny sztuki do pewnego stopnia polegają na telepatii. Uważam jednak, że w najczystszej formie znajdziemy ją w pisaniu. Może nie jestem obiektywny, ale i tak nie zaszkodzi nam skupić się na pisaniu, zwłaszcza że właśnie o nim traktuje ta książka.

 

Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika, Stephen King

Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika to możliwość zajrzenia za kulisy powstawania najsłynniejszych książek Stephena Kinga i ujrzenia tego procesu w różnych perspektywach: jako ciekawostka o procesie twórczym samym w sobie, jako smaczki dla fanów, jako forma case study dla pisarza… albo wszystko powyżej w dowolnej konfiguracji. To także poruszająca autobiografia Kinga, zwieńczona trzymającą w napięciu opowieścią o niemal śmiertelnym wypadku, którego doświadczył. 

Gdyby (jakimś cudem) ktoś nie słyszał nigdy o Kingu i sięgnął po tę książkę, mógłby odnieść wrażenie, iż ma do czynienia z wciągającym dreszczowcem, podanym w specyficznej formie swego rodzaju lekcji pisarstwa. A lekcje te można sprowadzić do kilku zgrabnych rad, których jednak nie będziemy przywoływać, żeby zostawić je do odkrycia czytelnikowi. Zdradzimy tylko, że nie ma mowy o kompromisach. I to chyba jest najbardziej uniwersalna myśl, bo dotyczy prowadzenia kariery jako takiej: sukces (czymkolwiek by dla nas nie był) = poświęcenie i nieszukanie wymówek.

Wojciech Orliński trafnie ocenił tę książkę stwierdzeniem, iż nawet jeżeli nigdy nie czytało się Kinga, to po tej pozycji z pewnością obudzi się w człowieku taka potrzeba. I coś w tym jest. Fenomen Kinga sprawia, że trudno przejść obok niego obojętnie. Jego książki regularnie są przenoszone na język kina (z różnym skutkiem, najczęściej rozczarowującym), niemniej wiele z tych adaptacji wpisało się do klasyki: Skazani na Shawshank, Zielona mila, Lśnienie, Carrie, Misery czy Dzieci kukurydzy. Ostatnio jedno z jego najbardziej przerażających dzieł doczekało się rewelacyjnego przekładu na obraz w postaci filmu To. Streamingowi giganci produkują kolejne naprawdę wyśmienite adaptacje (niektóre ponownie), np. 22.11.63, 1922, W wysokiej trawie, Smętarz dla zwierzaków, Outsider, Historia Lisey, Telefon pana Harrigana.

Po przeczytaniu Jak pisać… do czytelnika wracają pytania o czytanie w oderwaniu, lub nie, od biografii autora. Będąc bowiem zaznajomionym z historią Kinga zaczyna się rozumieć powracające motywy w jego książkach, na przykład alkoholizmu (także w książkach jego syna Joego), motyw przeciętnego człowieka zdolnego do nieprzeciętnych czynów, obłędu, strachu przed samym strachem et cetera. Skoro należy pisać o tym, na czym znamy (według zaleceń wielu twórców, samego Kinga również), to wydaje się, że w biografii właśnie można odnaleźć klucze interpretacyjne. A jeżeli nie, to chociaż dodać smaczku czytanej powieści. To wszystko z kolei znajduje się w Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika.

Wydanie z 2021 roku rozszerzone jest o kolejne listy książek polecanych przez Kinga, esej Owena Kinga z New Yorkera o tym, jak nagrywał audiobooki dla taty, i rodzicielskiej relacji oraz o rozmowę Joego Hilla z ojcem w Porter Square Books.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Marsz, czyli o największych demonstracjach w PRL

30 lipca 1981 roku w Polsce Ludowej odbyły się tak zwane marsze głodowe. Był to wyraz sprzeciwu społeczeństwa na politykę władz komunistycznych. W kraju brakowało żywności oraz produktów pierwszej potrzeby. Wprowadzono system kartkowy, który nie polepszył egzystencji...

Cudotwórca, czyli gdy religia przyprawia o dreszcze grozy

Cudotwórca jest projektem André Oliveira, który zaprosił siedmiu utalentowanych portugalskich rysowników komiksowych, by połączyli swe siły i stworzyli jedno wspólne dzieło. Tymi rysownikami są: Jorge Coelho, André Caetano, Filipe Andrade, Nuno Plati, Ricardo Cabral,...

Kosmos, czyli alternatywna historia pierwszego lądowania na Księżycu

20 lipca 1969 roku Neil Armstrong jako pierwszy człowiek postawił stopę na Księżycu. Było to jedno z szczytowych osiągnięć ludzkości i otwarcie furtki na podbój kosmosu w przyszłości. A co by było, gdyby się okazało, że Armstrong nie był pierwszy i wyprzedzili go...

Twarz, czyli między ekstrawagancją a kanonem

Twarz jest komiksem Petera Milligana oraz Duncana Fegredo, wydanym pierwotnie przez DC Vertigo (w Polsce przez timof comics). Mimo, że od premiery minęło prawie 30 lat (pierwotnie został wydany w 1995 roku) to komiks nic nie stracił na swojej aktualności. Dlaczego?...

Izuna, czyli powrót do świata Szkarłatnych Obłoków

Pod koniec lipca wydawnictwo Lost in Time wydaje Izunę autorstwa Saverio Tenuty oraz osób, które zaprosił do współpracy, czyli scenarzystę Bruno Letizia oraz rysowniczkę Caritę Lupattelli. Niestety kilka dni po premierze tego tomu w Polsce, 3 sierpnia, w wieku 54 w...

IHS. In Hollandia Suburbia, czyli katastrofa albo nadzieja

IHS. In Hollandia Suburbia Guido van Driel jest komiksem opowiadającym o dochodzeniu Harry’ego Kleijna. Dotyczy śmierci młodego członka kapeli IHS w małym miasteczku. Jak to zwykle bywa w opowieściach: skrywającym swoje tajemnice. Zaciekawieni? To zapraszamy do...

Poszukiwacze z Drzewoświata, czyli przepięknie i archetypicznie

Poszukiwacze z Drzewoświata to komiksowa adaptacja książki Laurenta Geneforta. Za to dzieło, wydane przez wydawnictwo Lost in Time, odpowiada sam autor oryginału oraz Alexandre Rostorcelli. Jak wypada kolejny frankofon z katalogu tego wydawnictwa? Zapraszamy do...

Lekcje aktorstwa, czyli niepokojący komiks o kondycji współczesnego człowieka

Nick Drnaso powraca z nowym komiksem! Tym razem Drnaso opowiada o grupce ludzi, chcących oderwać się od szarej rzeczywistości za pomocą lekcji aktorstwa. Każdy z nich ma swoje własne problemy oraz demony, które wychodzą na światło dzienne podczas nauk.Autor stworzył...

Wiedźmun. Przed wyprawą zbierz drużynę, czyli drugi tom pastiszu Samojlika

Trochę musieliśmy czekać na drugi tom Wiedźmuna o tytułe Przed wyprawą zbierz drużynę. Jak wypada kontynuacja pastiszu Tomasza Samojlika? Zapraszamy do recenzji! Po zniszczeniu karczmy w pierwszym tomie okazuje się, że dziewczynka Kira została porwana przez swoją...

Festiwal, czyli o kuriozalności polityki

Festiwal jest kolejnym komiksem Jacka Świdzińskiego, autora takich tytułów jak: Zdarzenie 1908 oraz Powstanie filmu narodowego. Tym razem opowiada o jednym z najbardziej kuriozalnych przedsięwzięć Polski Ludowej, czyli Festiwalu Młodzieży z 1953 roku, gdy młodzież z...
Share This