Joker/Harley. zabójczy umysł, czyli elektryzująca historia szaleństwa

utworzone przez | cze 9, 2022 | Spiżarnia mola

Relacja pomiędzy Harley Quinn a Jokerem elektryzowała czytelników od lat. Powstało już bardzo wiele tytułów o ich związku (warto w tym miejscu wspomnieć o Batman: Szalona miłość Paula Diniego i Bruce’a Timma). Doczekaliśmy się kolejnej interpretacji tych dwóch ikonowych antybohaterów za za sprawą komiksu Joker/Harley. Zabójczy umysł Kami Garci, Mica Suayana, Jasona Badovera i Mike’a Mayhewa.

Pierwsze zdanie

Tygrysy nie mają w dziczy naturalnych wrogów.

Joker/Harley. zabójczy umysł, Kami Garcia, Mike Mayhew, Mico Suayan, Jason Badower

Historia rozgrywa się w alternatywnym świecie DC Comics. Batman od lat nie pojawia się jako zamaskowany mściciel na ulicach Gotham. Seryjny morderca Joker po raz kolejny atakuje mieszkańców. Do schwytania tego niebezpiecznego mordercy został oddelegowany zespół Jima Gordona, w skład którego wchodzi między innymi psycholożka i profilerka Harleen Quinzel. Schwytanie Jokera dla naszej protagonistki jest nie tylko sprawą stricte zawodową, ale i osobistą, ponieważ lata temu Joker zamordował jej ówczesną dziewczynę.

Kami Garcia stworzyła nader ciekawą wariację Gotham City. W tej odsłonie Joker nie jest klaunim księciem zbrodni jak w oryginalnym uniwersum, a dwudziestoparoletnim chłopakiem bitym przez ojca i odstającym od reszty swoich rówieśników wyglądem i zachowaniem. Traumatyczne dzieciństwo przyczynia się do przemiany chłopca w seryjnego mordercę. Mimo dosyć dużej różnicy w podejściu do postaci Jokera, nadal widać cechy charakterystyczne największego wroga Mrocznego Rycerza. Jedną z częstszych interpretacji tejże postaci zakłada, że Joker chce stworzyć swego rodzaju makabryczne show, stawia na pewną teatralność swoich działań. W tej wersji Joker również ma rys showmana.

Wróćmy na chwilę do Batmana. W całym komiksie odniesienia do tej postaci pojawiają się może z dwa razy. Mroczny Rycerz w tym świecie zawiesił pelerynę i nie wiemy co do tego doprowadziło. Mamy pewne podejrzenie, że przez pewne wydarzenie drogowe (które w swoisty sposób ukształtowało naszego Jokera – kolejne nawiązanie do do Zabójczego żartu Allana Moore’a i Briana Bollanda) postanowił porzucić rolę superbohatera. To zagranie pozwala bardziej skupić się na tytułowych bohaterach. Poza tym postać obrońcy Gotham nie musi pojawiać się w każdym komiksie – dajmy innym charakterom rozwinąć skrzydła.

Dosyć było o naszym męskim antybohaterze, a co z żeńską protagonistką? Harleen jest poniekąd trochę podobna do mordercy, którego ściga. Także była ofiarą przemocy jednego ze swoich rodziców. I także ma zadatki, aby przekroczyć granicę dzielącą zwykłego obywatela od seryjnego mordercy. Ale czy ją koniec końców przekracza – niech sam czytelnik znajdzie na to odpowiedź. W tej inkarnacji Harleen jest bardzo silną osobą, zdeterminowaną, by dopaść mordercę swojej ukochanej. Jest nim także na swój sposób zafascynowana – widać to w scenach, w których Joker znajduje się w rękach policji.

Fabuła bardzo mocno przypomina historie Hannibala Lectera czy innych seryjnych morderców. Mamy bardzo mroczny, ciężki klimat kryminału, ocierającego się czasem o noir. Duży nacisk położony jest na psychologiczne aspekty, co jest naprawdę dużym plusem tej pozycji. Fabuła jest świetnie poprowadzona, a niektóre sceny zostają z czytelnikiem na długi czas. Garcia doskonale wie, w którym momencie należy spowolnić fabułę, a kiedy wdepnąć na maksa pedał gazu. Pomimo tego, że od początku wiadomo, kto jest Jokerem, historia wciąga, skupiając się na międzyludzkich relacjach.

Za warstwę wizualną odpowiada Mica Suayan, Jason Badover i Mike Mayhew. Artyści stworzyli sugestywne oraz przerażająco piękne rysunki. Ciekawie odwrócili konwencję – kolorowe wstawki dotyczą przeszłości, a czarno-białe sekwencje: teraźniejszości. Zabieg ten pozwala dostrzec ważne szczegóły, mające duże znaczenie dla dalszej historii.

Komiks Joker/Harley. Zabójczy umysł jest kawałem naprawdę rewelacyjnej historii. Realistyczna, mroczna opowieść sprawia, że wsiąka się w świat przedstawiony przez Kami Garcię. Szczerze polecamy!

Premiery z lamusa: Sabrina, czyli opowieść o samotności i teoriach spiskowych

Dwa lata temu ukazał się komiks Sabrina Nicka Drnaso, który jako pierwszy w historii został nominowany do prestiżowej nagrody Bookera. Opowiada o teoriach spiskowych i o tym, co się dzieje, gdy świat runie po śmierci bliskiej osoby. Pierwsze zdanie   Tu jesteś!  ...

Nic się nie działo. Historia mojej babki, czyli opowieść o rozwoju

Nic się nie działo. Historia mojej babki Tomasza Markiewki to opowieść o życiu kobiety. To opowieść o zmianach społecznych, kulturowych oraz technologicznych i ich wpływie na życie jednostki. Dzieciństwo Anny Markiewki przypada na wojenne czasy, biedy i strachu....

Memento mori, czyli o tym, jak wziąć byka za rogi

Tiitu Takalo stworzyła jedną z najbardziej osobistych historii, jakie można przeczytać. W komiksie Memento mori opowiada o swojej chorobie oraz drodze do zdrowia.Pierwsze zdanie   Jest!   Memento mori, Tiitu Takalo Pewnego grudniowego wieczoru nasza bohaterka kładzie...

Giant, czyli opowieść ze stalową belką w tle

Kto nie kojarzy zdjęcia z Manhattanu lat trzydziestych, które przedstawia budowlańców jedzących śniadanie na wiszącej w przestworzach stalowej belce? Był to czas, kiedy nie tylko powstawały najsłynniejsze wieżowce, ale także gdy kryzys ekonomiczny dotknął Amerykę i...

Ostatni dzień, czyli historia lubi się powtarzać

Black Hall w Connecticut to nadmorskie miasteczko, w którym bogate rodziny wychowują bogate dzieci. Wśród nich są Kate i Beth Woodward. To córki małżeństwa prowadzącego słynną galerię sztuki. Jednak ich historia wyłamuje się ze schematu. Pierwsze zdanie   Beth Lathrop...

Węgiel i krzem, czyli o mieczu Damoklesa

Ludzkość stoi na na skraju upadku - to twierdzenie ostatnio przewija się w wielu dyskusjach. Pogłębiające się problemy społeczne, klimatyczne czy żywnościowe pchają homo sapiens na skraj przepaści. O tej drodze pisze i rysuje Mathieu Bablet w swoim najnowszym komiksie...

Premiery z lamusa: Na południe od granicy, na zachód od słońca Harukiego Murakamiego, czyli jak działają emocje

Na południe od granicy, na zachód od słońca opowiada o losach Hajime. Nasz bohater w wieku szkolnym poznaje Shimamoto, która z powodu choroby kuleje na jedną nogę. Po pewnym czasie przyjaźń ta zaczyna przeradzać się w większe uczucie. Pierwsze zdania   Urodziłem się 4...

Departament prawdy, czyli jak wywęszyć teorie spiskowe

Każdy z nas zetknął się z konceptem teorii spiskowych. Idea ta zakorzeniła się nie tylko w popkulturze, ale i w naszej codzienności. W świecie zalanym przez informacje, coraz trudniej nam odnaleźć prawdę. Wielu badaczy uważa, że żyjemy w świecie postprawdy. I właśnie...

Dni piasku, czyli lekcja empatii

Dni piasku to komiks oparty o wydarzenia z lat trzydziestych. Susza, wszechobecny pył, burze piaskowe – z tym zmagać musieli się mieszkańcy Dust Bowl, Wielkiej Równiny w USA. Spadła też na nich plaga królików i koników polnych, a do tego spadki cen produktów. Wielu...

Ulisses na scenie teatru, czyli reinkarnacja opowieści

Już jutro w Teatrze Polskim w Poznaniu odbędzie się premiera spektaklu Ulisses w reżyserii Mai Kleczewskiej. Data nie jest przypadkowa – to Bloomsday, hucznie obchodzony w Dublinie. Podobnie jak Ulisses Jamesa Joyce’a jest literacką reinkarnacją Odysei Homera, tak...

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.